reklama

,,So štátom aj tak nevyhráte..."

Presne toto mi povedal štátny úradník po mojej sťažnosti na miestnom okresnom úrade voči rozhodnutiu ktoré bolo voči mne vydané. Ale poďme pekne poporiadku a vráťme sa na začiatok celého príbehu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

 Predstavte si absurdnú situáciu, že idete ráno do obchodu kúpiť čerstvé pečivo, zaplatíte a po roku vás obvinia a hneď aj odsúdia z krádeže pričom sa nemôžete nijako brániť. Rozsudok už dávno padol a je právoplatný. Vydal ho totiž štát ktorý je poškodeným, žalobcom, sudcom aj katom zároveň. 

 ,,Dobrý štát má slúžiť ľudom".

 Táto otrepaná fráza vždy zvestuje blížiace sa parlamentné voľby rovnako, ako kométa pred narodením malého Ježiška. Ale nepredbiehajme...

 Pred niekoľkými týždňami na mňa na pošte čakalo prekvapenie. Obsahom veľkej a pomerne hrubej obálky bolo vyrozumenie o udelení pokuty vo výške 150 € za neoprávnené používanie diaľnice a 2 kusy fotografií (staré viac ako 1 rok) Škody Octavia sivej metalízy ktorá si to skoro ráno šinie po diaľnici smer Prešov-Bratislava. Síce ma to nenechalo chladným, panike som neprepadol. Povedal som si, že hoc je naša krajina pretkaná korupciou, rodinkárstvom, kauzami oligarchov napojených na štátny aparát, sme predsa ešte stále civilizovanou krajinou mimo rovníkovej Afriky kde platí zákon a relatívny poriadok. Mýlil som sa...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Hneď najbližší pracovný deň som navštívil príslušný odbor cestnej dopravy na okresnom úrade. Úradníkovi som sa aj posťažoval, že nie je možné aby som platil pokutu za niečo čo som nespáchal lebo som si istý, že diaľničný poplatok som uhradil. Samozrejme som nepochodil. Lehota 15 dní ktorá dáva možnosť zaplatiť 2/3 pokuty, teda 100€ nemilosrdne plynula ďalej.

 Keďže ide o firemné auto s ktorým som bol u zákazníka, požiadal som účtovníčku o všetko, čo by mohlo prípad objasniť. Pani účtovníčka neváhala a bez váhania pohotovo tasila archívny šanón s dokumentmi z daného mesiaca. V ňom sa nachádzal akýsi výpis z terminálu NDS z čerpacej stanice ktorý niesol informáciu o kúpe 10 dňovej diaľničnej známky a výpis firemného účtu ktorý platbu na danej ČS v daný deň potvrdil. Potešil som sa teda, že sa táto drobná nepríjemnosť vyrieši a ja vztýčim vlajku malého víťazstva nad byrokraciou. A opäť som sa mýlil...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Výpis účtu totiž obsahoval ešte jednu informáciu, peniaze ktoré mi boli stiahnuté z účtu pri platbe sa asi po desiatich dňoch vrátili späť na účet. Prípad sa opäť raz ešte viac zamotal a ja som pochopil, že z administratívnej chyby sa stal prípad pre Adriána Monka.

 Opäť som teda navštívil OÚ a celú genézu som úradníkovi objasnil. Úradník sklonil hlavu a povedal mi: ,,Ja vás z ľudského hľadiska chápem a viem, že ste obeťou systému ale radím vám, zaplatte tú stovku a máte pokoj. So štátom aj tak nevyhráte a všetko skončí tak, že buď zaplatíte 150€ alebo podáte odpor ktorý vám aj tak zamietnu, exekútor vám zablokuje firemné účty a výsledná suma sa tak môže aj zmnohonásobiť. Buďte rád, že sa pokuty za tento priestupok znížili o polovicu z 300 na 150 €" 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 S pocitom prehry a hnevu som sa otočil a siahal na kľučku dverí keď ma zastavil zamatový hlas zahanbeného úradníka. ,,Viete o tom, že zákon je postavený tak, že ak raz zaplatíte štátu tak peniaze späť dostanete len skrz súdne konanie?! Môžete zavolať do telky, do SME alebo napísať Matovičovi aby sa takéto prípady už neopakovali, tie peniaze už však späť nedostanete" V tej chvíli sa ku mne ešte viac priblížili mantinely ktoré mi už tak bránili v akomkoľvek manévrovaní. Pochopil som, že jeho rada pramení zo skúsenosti a, že nejde o ojedinelý prípad čo mi úradník aj potvrdil. Priznám sa, že vtedy mi už nešlo o tie peniaze, nie som síce bohatý ale ani tak chudobný aby mi tie peniaze chýbali. Teraz už šlo o princíp, princíp slušnosti a hlavne boj s aroganciou moci keď sa márne snažíte dovolať spravodlivosti. Vzdať som sa však nemienil aj keď som už predmetnú pokutu uhradil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Hneď ráno som sa vybral z Bardejova do Prešova na ČS kde sa celý prípad začal. Vedúci ČS si ma vypočul ale s poľutovaním oznámil, že predmetný terminál vlastní a spravuje NDS a on nemá prístup k údajom ktoré by ozrejmili, čo sa stalo, že platba neprebehla tak ako mala. Moje ďalšie kroky teda logicky viedli na neďalekú pobočku NDS. Tam som sa od troch znudených zamestnancov nedozvedel nič. Teda niečo predsa len áno. Keďže platbu neprijali, berú celú vec tak, ako keby žiadna neprišla a teda som vinný. Samozrejme, nezabudli pripomenúť, že ani oni nemajú prístup so systému ktorý by prezradil viac. Kto takýto prístup má som sa tiež nedozvedel. Moje ďalšie kroky smerovali do banky ktorá spravuje firemný účet z ktorého peniaze odišli. Ochotná pracovníčka sa pustila do pátrania. Výsledok sa dostavil. Príkaz na úhradu prišiel, banka vykonala platbu ale keďže správca resp. systém NDS platbu zrejme nevedel priradiť alebo inak spracovať peniaze odoslal späť a banka ich aj o niekoľko dní pripísala späť na účet.

 Ďalšiu silu na pátranie som už nenašiel a vrátil sa domov s pocitom potupnej porážky vo vyčerpávajúcom boji s byrokraciou pod vedením MDPaT. Dôkaz že som na diaľnicu šiel v dobrej viere uhradenia poplatku nestačí. Ak by som aj zistil po desiatich dňoch, že NDS platbu nepriradila a peniaze sa vrátili, situáciu by to nezmenilo.Vlastne áno... zmenilo by sa to, že o pokute by som vedel skôr ako by prišla do mojej schránky. 

Miroslav Mišek

Miroslav Mišek

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Obyčajný človek, malý podnikateľ v oblasti vývoja a strojárstva, syn, brat a otec rodiny ktorý chce slušný a čestný život pre všetkých ktorí si to chcú zaslúžiť Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu